O psychoterapii

Kognitivně-behaviorální terapie představuje vědecky podložený směr současné psychoterapie, jehož účinnost byla prokázána u velké šíře psychických poruch a problémů. Vychází z předpokladu, že chování a myšlení, které působí lidem potíže, je získané během života a jako takové jej lze odstranit.

V průběhu terapie se klient toto chybné chování a myšlení může naučit rozpoznat, odnaučit a začlenit do svého života nové, užitečnější formy myšlení a chování. Hlavními metodami práce je tedy vysvětlení potíží, zpracovávání pocitů a myšlenek, nalézání a trénink nových způsobů myšlení a chování, zpevňování nových dovedností. Mezi další metody patří například relaxace, hraní rolí, nácvik zklidňujícího dýchání apod. Důležitou součástí terapie jsou „domácí úkoly“, které klientovi pomohou pracovat na problému i mezi sezeními a přenášet nové chování do jeho přirozeného prostředí. Terapeut je aktivním a podporujícím průvodcem klienta na nové cestě k samostatnému zvládání potíží.

Pro kognitivně-behaviorální terapii je charakteristické, že:

  • je krátkodobá a jasně časově omezená
  • je zaměřena na konkrétní ohraničené problémy
  • je zaměřena na přítomnost
  • je systematická a edukativní
  • vztah mezi terapeutem a pacientem je založen na podpoře a aktivní spolupráci
  • jejím konečným cílem je co nejrychlejší soběstačnost klienta.

Kognitivně-behaviorální terapie se ukázala jako účinnou formou léčby například u následujících psychických problémů:

  • úzkostné poruchy (jednotlivé fobie, agorafobie, panická porucha, sociální fobie, generalizovaná úzkostná porucha, obsedantně-kompulzivní porucha, posttraumatická stresová porucha, hypochondrická porucha)
  • poruchy nálady (depresivní porucha, bipolární afektivní porucha)
  • manželské a rodinné problémy
  • sexuální dysfunkce
  • poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, mentální bulimie, obezita)
  • různé formy závislostí
  • poruchy osobnosti
  • psychotické poruchy (schizofrenie)
  • mentální retardace (nácvikové programy osobních a sociálních dovedností)
  • poruchy chování u dětí (školní fobie, úzkostné poruchy, autismus, enuréza, enkopréza)
  • chronické somatické nemoci
  • a dalších.